Ουρολοίμωξη

Η ουρολοίμωξη είναι ένας γενικός περιγραφικός όρος που αναφέρεται στα συμπτώματα του ουροποιητικού που οφείλονται σε βακτήρια, ιούς και μύκητες. Τα βακτήρια είναι η πιο κοινή αιτία της ουρολοίμωξης σε όλες τις ηλικίες.

Καθημερινά πολλοί τέτοιοι μικροοργανισμοί εισέρχονται από την ουρήθρα στο ουροποιητικό σύστημα αλλά εμποδίζονται από τη φυσιολογική χλωρίδα της ουρήθρας και απομακρύνονται γρήγορα με την ούρηση, πριν εγκατασταθούν και προκαλέσουν συμπτώματα. Όταν αυτό δεν γίνει αποτελεσματικά μπορεί να προκληθεί λοίμωξη.

Πρόκειται για μια πάρα πολύ συχνή πάθηση, η οποία εμφανίζεται με μεγαλύτερη συχνότητα στο γυναικείο φύλο, λόγω του μικρότερου μήκους της γυναικείας ουρήθρας.

λοίμωξη νεφρώνλοίμωξη νεφρών

Λοιμώξεις ουροποιητικού συστήματος – Ταξινόμηση

Οι λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος διακρίνονται σε λοιμώξεις του ανώτερου και του κατώτερου ουροποιητικού. Μια λοίμωξη μπορεί να προκύψει σε οποιοδήποτε τμήμα του ουροποιητικού συστήματος. Έτσι, ανάλογα το σημείο εντοπισμού της φλεγμονής προσδιορίζεται και το είδος της ουρολοίμωξης. Στις λοιμώξεις του κατώτερου ουροποιητικού περιλαμβάνονται η ουρηθρίτιδα, όπου η λοίμωξη περιορίζεται στην ουρήθρα, η κυστίτιδα όπου η λοίμωξη επεκτείνεται στην ουροδόχο κύστη και τέλος η προστατίτιδα, κατά την οποία η φλεγμονή εντοπίζεται στον προστάτη. Η πυελονεφρίτιδα αφορά λοίμωξη που έχει επεκταθεί στο  ανώτερο ουροποιητικό σύστημα και συμβαίνει σε περίπτωση που προσβληθούν οι νεφροί. Πρόκειται για τη σοβαρότερη μορφή ουρολοίμωξης, της οποίας η θεραπεία δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αμελείται.

Ποιά είναι τα συμπτώματα της ουρολοίμωξης;

Τα συμπτώματα είναι λίγο πολύ γνωστά σε όλους και αφορούν δυσουρικά ενοχλήματα όπως συχνουρία, αίσθημα ότι η κύστη είναι γεμάτη ούρα που δεν βγαίνουν, τσούξιμο καθώς και πόνο χαμηλά στην κοιλιά.

Σοβαρότερα συμπτώματα μπορεί να είναι η αιματουρία, ο υψηλός πυρετός με ρίγος και ο σταθερός πόνος στο πάσχον όργανο. Δυστυχώς όταν η ουρολοίμωξη δεν αντιμετωπισθεί σωστά, και ειδικά αν υπάρχουν και άλλα χρόνια προβλήματα υγείας, μπορεί να εξελιχθεί σε μία κατάσταση απειλητική για τη ζωή που λέγεται ουροσήψη.

Πώς γίνεται η διάγνωση της ουρολοίμωξης;

Για να διαγνωστεί εάν κάποιος πάσχει από ουρολοίμωξη, απαιτείται τόσο η καταγραφή του ιστορικού όσο και η λήψη ενός δείγματος ούρων, το οποίο λαμβάνεται οποιαδήποτε ώρα και ανεξάρτητα από τη λήψη τροφής. Αν υπάρχουν υποψίες ή αν η γενική ούρων δείξει την ύπαρξη μικροβίων, η Ουρολόγος θα σας υποδείξει καλλιέργεια ούρων, ώστε να γίνει ο εντοπισμός του τύπου του μικροβίου, να προσδιοριστούν τα κατάλληλα αντιβιοτικά, και κατ’ επέκταση να καταπολεμηθεί το μικρόβιο (αντιβιόγραμμα).

Ουρολοίμωξη – Ποιά είναι η θεραπεία;

Η θεραπεία της ουρολοίμωξης είναι η κατάλληλη αντιμικροβιακή αγωγή που συστήνεται σύμφωνα με το αποτέλεσμα της ουροκαλλιέργειας  και του αντιβιογράμματος. Αν και εντός 2-3 ημερών από την έναρξη της αγωγής τα συμπτώματα θα αρχίσουν να υποχωρούν, είναι ιδιαίτερα σημαντικό ο ασθενής να ολοκληρώσει όλη τη θεραπεία, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν υποτροπές.

Όταν προϋπάρχει κάποια απόφραξη στο ουροποιητικό, όπως μία πέτρα στον ουρητήρα, η ουρολοίμωξη θεωρείται επιπλεγμένη και η σωστή αντιμετώπισή της προϋποθέτει την άρση της απόφραξης με ελάχιστα επεμβατικό τρόπο.

Συμβουλευτείτε τη Χειρουργό Ουρολόγο – Ανδρολόγο Ματίνα Βλάχου για οποιοδήποτε ουρολογικό πρόβλημα. Η Ιατρός δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη  διαγνωστική διαδικασία και προσφέρει αποτελεσματική θεραπεία βασισμένη στα διεθνή πρωτόκολλα και τις κατευθυντήριες οδηγίες.