Ουρολοίμωξη

Η ουρολοίμωξη είναι ένας γενικός περιγραφικός όρος που αναφέρεται στα συμπτώματα του ουροποιητικού που οφείλονται σε βακτήρια, ιούς και μύκητες. Τα βακτήρια είναι η πιο κοινή αιτία της ουρολοίμωξης σε όλες τις ηλικίες.

Καθημερινά πολλοί τέτοιοι μικροοργανισμοί εισέρχονται από την ουρήθρα στο ουροποιητικό σύστημα αλλά εμποδίζονται από τη φυσιολογική χλωρίδα της ουρήθρας και απομακρύνονται γρήγορα με την ούρηση, πριν εγκατασταθούν και προκαλέσουν συμπτώματα. Όταν αυτό δεν γίνει αποτελεσματικά μπορεί να προκληθεί λοίμωξη.

Όταν η λοίμωξη περιορίζεται στην ουρήθρα ονομάζεται ουρηθρίτιδα, ενώ στην ουροδόχο κύστη ονομάζεται κυστίτιδα ενώ όταν προσβληθούν οι νεφροί πυελονεφρίτιδα.

Ποιά είναι τα συμπτώματα;

Τα συμπτώματα είναι λίγο πολύ γνωστά σε όλους και αφορούν συχνουρία, αίσθημα ότι η κύστη είναι γεμάτη ούρα που δεν βγαίνουν, τσούξιμο και πόνο χαμηλά στην κοιλιά.

Σοβαρότερα συμπτώματα μπορεί να είναι η αιματουρία, ο υψηλός πυρετός με ρίγος και ο σταθερός πόνος στο πάσχον όργανο. Δυστυχώς όταν η ουρολοίμωξη δεν αντιμετωπισθεί σωστά, ειδικά αν υπάρχουν και άλλα χρόνια προβλήματα υγείας, μπορεί να εξελιχθεί σε μία κατάσταση απειλητική για τη ζωή που λέγεται ουροσήψη.

Πώς γίνεται η διάγνωση της ουρολοίμωξης;

Για να διαπιστωθεί εάν κάποιος πάσχει από ουρολοίμωξη, χρειάζεται ένα δείγμα ούρων, το οποίο λαμβάνεται οποιαδήποτε ώρα και ανεξάρτητα από τη λήψη τροφής. Αν υπάρχουν υποψίες ή αν η γενική ούρων δείξει την ύπαρξη μικροβίων, ο γιατρός θα υποδείξει καλλιέργεια ούρων, ώστε να γίνει ο εντοπισμός του τύπου του μικροβίου, και να προσδιοριστούν τα κατάλληλα αντιβιοτικά, για να το καταπολεμήσουν (αντιβιόγραμμα).

Ποιά είναι η θεραπεία;

Η θεραπεία της ουρολοίμωξης είναι η κατάλληλη αντιμικροβιακή αγωγή που συστήνεται σύμφωνα με το αποτέλεσμα της καλλιέργειας και του αντιβιογράμματος.

Όταν προϋπάρχει κάποια απόφραξη στο ουροποιητικό, όπως μία πέτρα στον ουρητήρα, η ουρολοίμωξη θεωρείται επιπλεγμένη και η σωστή αντιμετώπισή της προϋποθέτει την άρση της απόφραξης με ελάχιστα επεμβατικό τρόπο.