Ο καρκίνος του όρχι

Ο καρκίνος του όρχι είναι το συνηθέστερο συμπαγές νεόπλασμα στους άνδρες ηλικίας  15 – 30 ετών, με συχνότητα εμφάνισης ~1/1600. Συχνότερα εντοπίζεται στον δεξιό όρχι, ενώ μπορεί να εμφανιστεί ταυτόχρονα και στους δύο όρχεις σε ποσοστό 1-2%.

Καρκίνος του όρχι – Ποια η αιτιολογία;

Σε ποσοστό ~10%, η αιτιολογία του καρκίνου του όρχι σχετίζεται με το ιστορικό κρυψορχίας, ενώ έχει παρατηρηθεί ότι όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία αποκατάστασης της κρυψορχίας, τόσο αυξάνει η πιθανότητα εμφάνισης της νόσου.

Άλλα αίτια που σχετίζονται με την εμφάνισή του είναι:

• Χορήγηση οιστρογόνων στη μητέρα κατά την κύηση
  • Ατροφία (μη ειδική ή σχετιζόμενη με παρωτίτιδα)
  • Τραύμα/Φλεγμονή/μικρολιθίαση –Μη αποδεδειγμένη συσχέτιση
  • Κληρονομικότητα <2% (γονιδιακές μεταλλάξεις Χ χρωμοσώματος)
  • Εξωγενείς –περιβαλλοντικοί παράγοντες π.χ. ακτινοβολία

karkinos-tou-orxi-anatomia

Ποια τα συμπτώματα του καρκίνου του όρχεως;

Ο καρκίνος του όρχεως μπορεί να παραμείνει ασυμπτωματικός για αρκετό καιρό.

Τα πρώτα συμπτώματα με τα οποία εμφανίζεται η νόσος είναι ως μία ανώδυνη σκλήρυνση ή διόγκωση, ολόκληρου του όρχι ή ενός τμήματος.

Επιπλέον, σε άλλες περιπτώσεις η νόσος ενδέχεται να εμφανιστεί ως πόνος στον όρχι, χωρίς άλλη αιτιολογία. Οι ασθενείς συχνά αναφέρουν αίσθημα βάρους ή και ενόχληση στη βουβωνική περιοχή.

Κάποιοι όγκοι του όρχι, λόγω των ορμονών που παράγουν μπορεί να προκαλέσουν γυναικομαστία. Ενώ σε περίπτωση προχωρημένης νόσου μπορεί να παρατηρηθούν άτυπα άλγη στον θώρακα, την πλάτη, την κοιλιά και τη μέση.

Πώς διαγιγνώσκεται ο καρκίνος του όρχεως;

Τις περισσότερες φορές, ο καρκίνος του όρχι εντοπίζεται τυχαία από τον ασθενή κατά την ψηλάφηση. Ακόμη, μπορεί να βρεθεί κατά τη διερεύνηση του οσχέου για άλλο λόγο (incidentaloma) ή να εκδηλωθεί σαν υδροκήλη (συλλογή υγρού γύρω από τον όρχι).

Για τη διάγνωση ενός κακοήθους νεοπλάσματος του όρχι είναι απαραίτητη η εξέταση της κλινικής εικόνας του ασθενούς από ένα εξειδικευμένο Ουρολόγο, προκειμένου να αποκλειστούν άλλες πιθανές παθήσεις. Παράλληλα, για τον εντοπισμό του όγκου απαιτείται η υπερηχογραφική εξέταση του οσχέου, ενώ με τη βιοψία θα εξακριβωθεί αν πρόκειται για κακοήθεια ή όχι.

Η σημασία της αυτοεξέτασης

Καθότι ο καρκίνος αυτός αρχικά δεν προκαλεί ιδιαίτερα συμπτώματα, είναι εξαιρετικά σημαντικό οι άνδρες, να ψηλαφούν απαλά την περιοχή των όρχεων, ώστε αν αντιληφθούν κάποια μεταβολή να απευθυνθούν στον Ουρολόγο τους για περαιτέρω διερεύνηση. Όλοι οι νέοι άνδρες, από 15 ετών και άνω, θα πρέπει να κάνουν τακτική ψηλάφηση των όρχεων.

Η αυτοεξέταση επιτρέπει την ανίχνευση αυτών των όγκων νωρίς και κατ’ επέκταση  εξασφαλίζει την ίασή τους. Πράγματι, ο καρκίνος του όρχι είναι μία νόσος ιάσιμη αρκεί ο ασθενής να ψηλαφήσει έγκαιρα τη βλάβη και να απευθυνθεί άμεσα στον ιατρό του.

Αντιμετώπιση της νόσου

Το πρώτο βήμα της αντιμετώπισης της νόσου πραγματοποιείται στο ιατρείο με την πλήρη ουρολογική μελέτη καθώς και με ειδικές εξετάσεις αίματος. Στη συνέχεια, πρέπει να αφαιρεθεί η βλάβη επεμβατικά, μαζί με τον πάσχοντα όρχι και τα περιβλήματά του, αλλά και να μελετηθεί ιστολογικά και ανοσοϊστοχημικά η βλάβη, ώστε αν χρειαστεί να επιλεγούν οι κατάλληλες συμπληρωματικές θεραπείες (χημειοθεραπεία ή ακτινοβολία ή και τα δύο). Όσο πιο νωρίς αφαιρείται η βλάβη τόσο μειώνεται η πιθανότητα να χρειαστούν αυτές οι θεραπείες. Από τη στιγμή που ολοκληρώνεται η θεραπευτική διαδικασία ο ασθενής μπαίνει σε πρωτόκολλο παρακολούθησης με εξετάσεις απλές που δεν απαιτούν νοσηλεία.

Η Ουρολόγος – Ανδρολόγος Βλάχου Ματίνα είναι ιδρύτρια του Laser Urology Institute και Αν. Διευθύντρια του Κέντρου Αναπλαστική και Προηγμένης Χειρουργικής Ουρολογίας του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών. Η ιατρός έχει εκπαιδευτεί στην Ρομποτική Χειρουργική από τη Β΄ Πανεπιστημιακής Ουρολογικής Κλινικής του Λαϊκού Νοσοκομείου Αθηνών, ενώ είναι Διαπιστευμένη Ακόλουθος του Συμβουλίου των Ευρωπαίων Ουρολόγων (F.E.B.U.)