poia-ta-aitia-tou-karkinou-tou-nefrou

Καρκίνος νεφρού

Ο καρκίνος του νεφρού εμφανίζεται κυρίως μετά τα 60 έτη, ενώ απαντάται συχνότερα από τον ανδρικό πληθυσμό. Ο νεφροκυτταρικός καρκίνος είναι ένας από τους συνηθέστερους τύπους καρκίνου του νεφρού, ο οποίος αφορά το 90% των περιπτώσεων.

karkinos-nefrou

Ποια η λειτουργία των νεφρών;

Οι νεφροί αποτελούν το σημαντικότερο όργανο του ουροποιητικού συστήματος. Η λειτουργία τους συνοψίζεται στη συσσώρευση και την αποβολή της περίσσειας νερού και απορριμμάτων μέσω του ουροποιητικού συστήματος. Συγχρόνως, οι νεφροί είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή ορμονών και βιταμινών που ρυθμίζουν την ομαλή λειτουργία του οργανισμού. Παρότι το ανθρώπινο σώμα διαθέτει δύο νεφρούς, η απρόσκοπτη λειτουργία του μπορεί να εξασφαλιστεί ακόμη και με έναν υγιή νεφρό.

Καρκίνος νεφρού  –  Ποιοι οι παράγοντες κινδύνου;

Αν και η ακριβής αιτιολογία της νόσου παραμένει άγνωστη, πολλοί παράγοντες έχουν ενοχοποιηθεί για την ανάπτυξη του καρκίνου του νεφρού. Οι παράγοντες που αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης της νόσου είναι οι εξής:

• Κληρονομική προδιάθεση
  • Ηλικία
  • Κάπνισμα
  • Παχυσαρκία
  • Υπέρταση
  • Χρόνια Ηπατίτιδα C

Για την πρόληψη της νόσου συστήνεται η διακοπή του καπνίσματος, η σταθεροποίηση του σωματικού βάρους και γενικά η τήρηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής.

poioi-oi-paragontes-kindunou

Καρκίνος νεφρού – Ποια συμπτώματα προκαλεί;

Συχνά, ο καρκίνος του νεφρού δεν προκαλεί εμφανή συμπτώματα, με αποτέλεσμα να εντοπίζεται τυχαία κατά τον έλεγχο για άλλες παθήσεις ή όταν έχει αναπτυχθεί σημαντικά. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι μόνο το 10% των ασθενών θα παρουσιάσουν συμπτώματα.

Στα συνήθη συμπτώματα που ενδέχεται να προκαλεί ο όγκος του νεφρού περιλαμβάνονται:

• Αιματουρία
  • Έντονος πόνος στο κάτω μέρος της πλάτης
  • Ανεξήγητη απώλεια βάρους
  • Κοιλιακό άλγος
  • Καταβολή
  • Δύσπνοια
  • Αναιμία
  • Πυρετός

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, δεν παρατηρείται μετάσταση σε απομακρυσμένα όργανα κατά την αρχική διάγνωση του καρκίνου.

Ένα μεταστατικό νεφροκυτταρικό καρκίνωμα μπορεί να προκύψει λόγω της κυκλοφορίας των καρκινικών κυττάρων μέσω του αίματος, σε άλλα όργανα του σώματος.

methodos-da-vincida-vinci

Πώς διαγιγνώσκεται ο καρκίνος του νεφρού;

Η πρώιμη διάγνωση του καρκίνου του νεφρού παίζει καθοριστικό ρόλο στην πορεία της νόσου και στην ικανότητα ίασης της.

Το λεπτομερές ιστορικό, η προσεκτική κλινική εξέταση, η αξιολόγηση των παραγόντων κινδύνου κατά την ουρολογικό προληπτικό έλεγχο, είναι δυνατόν να οδηγήσουν στην υποψία των υποκλινικών και πρώιμων μορφών του καρκίνου του νεφρού.

Στο σημείο αυτό η νόσος είναι ιάσιμη και μάλιστα επιτρέπει τη νεφροσυντηρητική ελάχιστα επεμβατική αντιμετώπιση. Πράγματι, η διεθνής τάση στην αντιμετώπιση του καρκίνου του νεφρού είναι η προσπάθεια συντήρησης όσο μεγαλύτερου τμήματος υγιούς νεφρού μπορούμε.

Για να το επιτύχουμε αυτό επιδιώκουμε την πρώιμη ανίχνευση των όγκων αυτών, πριν δώσουν συμπτώματα και να επιλέξουμε ελάχιστα επεμβατική αφαίρεση ακριβείας του όγκου.  Αυτό είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί  κατά τον ετήσιο προληπτικό έλεγχο και τη σύγκρισή του με τους ελέγχους των προηγούμενων ετών.

Καρκίνος νεφρού – Ποια η θεραπεία;

Το στοίχημα της θεραπείας είναι η αφαίρεση του πάσχοντος τμήματος του νεφρού, η διατήρηση όσο μεγαλύτερου τμήματος υγιούς νεφρού είναι δυνατόν και αυτό με μεγάλη ακρίβεια και όσο το δυνατόν πιο ευγενικά

Η ρομποτική μερική νεφρεκτομή με ταυτόχρονη χρήση διεγχειρητικού υπερηχογραφήματος  αλλά και τη δυνατότητα firefly του συστήματος Da Vinci SI είναι η μέθοδος που επιλέγουμε για την αφαίρεση του όγκου με ακρίβεια  ελαχιστοποιώντας τις πιθανές επιπλοκές, με σύντομη νοσηλεία 24-48 ωρών. Πρόκειται για μια ελάχιστα επεμβατική τεχνική η οποία συνδέεται με ταχεία ανάρρωση και άμεση επάνοδο του ασθενούς. Στα πλεονεκτήματα της μεθόδου περιλαμβάνονται, ακόμη, η πολύ μικρή πιθανότητα μετάγγισης, ο μειωμένος μετεγχειρητικός πόνος και η γρήγορη κινητοποίηση.

Η ρομποτική ριζική νεφρεκτομή επιλέγεται σε περιπτώσεις μεγαλύτερων όγκων ενώ όταν δεν είναι επιτρεπτή η χειρουργική παρέμβαση επιλέγονται η κρυοθεραπεία και οι ραδιοσυχνότητες για τον περιορισμό του όγκου.

Η εξέλιξη της ιατρικής και η ευρεία εφαρμογή καινοτόμων χειρουργικών τεχνικών έχει επιτρέψει την αποτελεσματική αντιμετώπιση της νόσου και τη μείωση της θνησιμότητας της.

Η Ουρολόγος-Ανδρολόγος Βλάχου Ματίνα έχει εκπαιδευτεί στο πρώτο Ρομποτικό σύστημα Da Vinci της Β΄ Πανεπιστημιακής Ουρολογικής Κλινικής του Λαϊκού Νοσοκομείου Αθηνών.

Η Χειρουργός προσφέρει εξατομικευμένη προσέγγιση σε κάθε ασθενή, επιτυγχάνοντας έτσι άριστο ογκολογικό και λειτουργικό αποτέλεσμα.